Wednesday, January 28, 2009 | Posted in
Ni citer betul ni, aku ambik dari website set2 kaki pancing

Persinggahan hantu di dalam kereta.

Kisah ni jadik ketika balik dari sebuah trip yg boleh dikatakan agak berjaya dlm trip 4h3m. Dalam perjalanan pulang, lamunan kegembiraan terhenti kerana 5km dari plaza tol lanchang sudah jammed teruk. "Ish susah betul ni". Ingatkan lepas tol dah abih jammed, ya rabbi, keluar tol je dah jammed. Tu blum lagi sampai tol karak... tol gombak????? Ish tak boleh jadik ni... jam ditangan dah menunjukkan jam 1230 mlm. "Ish, ni semue kerje siam... kalo dok, awal lagi aku sampai sini"... ade ke patut, kluar dari kola berang pun dah dekat kul 645 petang. Tertekan nye kepala... Besok nak keje... ish... yg diorang ni, gunalah jalan lain, guna pulak tol... abih macam2 sumpah terkeluar... sesekali, bile tersaing kereta yg awek cun2 di kereta sebelah, saya usha2... ish macam mane ni... peluh sudah membazir keluar... kalo Syabas boleh kutip bil peluh, kaya dah diorang ni... "Ahhhh, simpang ke bentong!"... nanti bole lalu jalan lama ke sungai pusu dan terus masuk gombak!

Saya pun masuk simpang tu... Jalan punya jalan... mana simpang ni??? Lah... dah terlepas! Nak patah balik, jumlah kereta dari gua musang lagi azab dari highway tadik... ish nak buat camna ni? Dalam duk termenung sambil bawak keter, ternampak lah plak simpang ke bkt fraser! Ahhh... lalu je la jalan ni...
Jam dah dekat kul 1 lebih... heran betul, tak de sebuah keter pun yg selisih ngn saya dan yg nak follow tindakan bijak saya ni... biarlah diorang... janji aku sampai rumah tanpa jammed gila tu... jalan tu kejap selekoh kiri, kejap selekoh kanan, pastu kiri balik pastu kanan balik... pusing2 jalan la jalan ni... jalan makin lama makin terang ngan lampu kereta saya... lampu jalan dah tak da... pastu pokok makin lama makin besar... kalo keter tu lalu jer, lampu tinggi saya pasti suluh dahan2 pokok yg hampir2 merentangi jalan.

Kemudian, ahhh... sampai dah simpang ke bkt fraser... ish... ni nak kene berenti tangkap gambar ni... saya pun berhenti dan tangkap gambar dua tiga keping sebagai kenang-kenangan... signboard Selamat Datang ke Bukit Fraser yg terang benderang tu pun saya tangkap gunakan teknik perakam gambar 10 saat. Setelah masuk balik dalam keter, saya usha2 balik gambar yg saya ambik... Hmmm puas hati...

Kemudian, perjalanan diteruskan lagi... sampai di satu persimpangan pula, kali ni persimpangan dari kola kubu bahru – bkt fraser punya simpang plak... Hmmmm, banyak betul projek terbengkalai kat sini atau tak siap2 lagi... diorang ni keje membazir jer... buatlah sungai ke, boleh aku mancing... tak yah gi jauh2...

Tiba-tiba, tak semena-mena... bulu roma tegak berdiri macam nak tercabut2... rambut pun tegang2... pipi2 jadi kebas... bulu tengkuk meremang-remang bagaikan gila... telinga jadi berdengung! AHHHH SUDAHHHH!... ade penyibuk pulak...

Nak buat camne ni??? Dah la dalam kete tu sorang... tak de orang nak usha2 line utk kita... kita dah la terpaksa tengok jalan... salah jalan, masuk gaung ni... saya tau la tepi2 tu gaung, sebab masa awal2 20an, penah lalu situ ikut rombongan opis pi bkt fraser, tapi tu siang ah... Ish...

Hahhhh. Keter saya ada cd yassin... cuba pasang tengok... kang menggelupur penyibuk ni lari, baru padan muka... tunggu punya tunggu, dok bunyi apa2... ish, ape ke hei radio ni plakkkkkkkkkk... LAHHHHH! Angka dah menunjukkan 1 minit tah berape saat... kemudian tukau sampai 3 minit... dok bunyi mende pun! Ish... saya bukak lampu yg tengah2 keter tu... haaaaaaa terang dahhhhh... kan dah tak kalut...

Tiba-tiba, ya rabbbbiiiiiiiiii... Lampu tengah, lampu kat dashboard, lampu depan, lampu belakang ngn lampu brek, semua padammmmmmmmmmmmm! Gelap gelita! Saya pun tekan brek sekuat hati... Shhhrrrettttt bunyi tayar... Eh ada bunyi, sah saya belum sampai ajal lagi ni... Saya godek2 beg sebelah... Ada torch light! Fuhhhh lega... Nyala pulak lampu ni... dengan kuderat yg ade, lampu torchlight yg ala2 nak padam tu, saya teruskan perjalanan... saya bukak tingkap sikit2 sambil suluh jalan pakai torchlight (torselait bahsa utara dan bukannya torkelah)... saya teruskan jalan perlahan-lahan... sesekali terlajak juga sampai makan jalan rumput... baik sebelah jalan saya, mahupun jalan seberang sana... dua dua jenih rumput dimakan tayar kereta saya...

Tiba-tiba lagi... ktuk, ktuk, ktuk, ktuk, ktuk, ktuk terbunyi di atas bumbung atau di belakang... sukar dipastikan di mana datangnya bunyi tu... saya usha cermin, mana tau, ada awek cun belakang keter yg dok ketuk2 tengah malam... tak de sapa-sapa... bunyi tu makin lama makin kuat... makin lama makin terang bunyi tu... ahhhh sudaahhhh... saya hanya mampu zikir kuat2... tu la, pakai lagi seluar pendek drive malam2... kan nampak pelik bila zikir sambil pakai seluar pendek!

Dek makin lama makin berpeluh walaupun dalam suasana sejuk aircond di area bkt fraser, saya yg sudah tidak tertahan lagi, tekan brek sekali lagi... kali ni saya keluar terus kereta dan suluh atas pokok, balakang kereta, bawah kereta dan sekeliling sambil TERkeluar perkataan ni "KO NAK APPPAAAAAAAAAA???, menyusahkan aku je la ko ni... kut ko naik teksi pun ko kene bayar, ni plak naik keter aku. Kurang2 bagi la nombor ekor ker, ape ker... janji ade lah hasil utk aku... bukannya menyusahkan aku, Ko ni bangang tau tak"...

Saya cucuh rokok... Berkali2 petik, baru menyala api lighter, baru lah saya tau yg saya menggigil ketika tu... Takpa, tunggu abih sebatang rokok dulu... "Woi! Kalo nak tunjuk muka tu ko tunjuk yg cantik2, bukan yg huduh mangai... nak cakap ngan aku, suara biar cam siti nurhaliza bukan yg macam anjing menyalak"... "Woi, aku cakap ngan ko ni, ko dengar takkkk? Ke pekak badak???"
"Ko ni langsuir?" Berderau darah tiba-tiba dengan bulu roma ngan rambut2 terpacak! Atau ko ni pontianak? Nenek kebayan? Atau ape-ape je la?" eh turun pulak bulu roma ni kejap...

Kemudian lepas abih rokok sebatang, saya teruskan perjalanan guna torch light lagi... Dalam 30 minit selepas tu, sampai lah kat jambatan besi air terjun yg kat dam kola kubu tu... barulah rambut berhenti terpacak... lampu semua makin terang... lampu tengah, lampu dashboard, lampu depan, lampu belakang menyala2 secara perlahan-lahan... tahulah saya ujian sudah berakhir...

Sampai di pekan kola kubu, saya berhenti kejap di petronas situ... "teruk betul jalan bukit fraser tu yer dik?" kata saya kat budak petronas tu dan dijawabnya "bang lalu jalan situ? Saya orang Raub bang... kalo saya kene balik keje malam, jangan harap saya balik, sanggup saya tido kat stesyen ni dulu dan besok pagi baru balik... orang asli pun tak naik jalan tu malam-malam"... saya jadi mangai bodo kejap mengenang peristiwa yg baru jadi tadik...

Oh ya... masa lampu sudah ada balik dan saya sedar ujian dah berakhir, sementara saya masukkan balik torchlight dan sebelum tutup balik tingkap, sempat saya menunjukkan isyarat jari tengah ke luar...

Kredit kepada www.lubuk.net
Category: |
��

Comments

0 responses to "Lagi Pasal Fraser Hill"