Monday, February 16, 2009 | Posted in , ,
Tergerak hati aku nak menulis dan bercerita pasal anak aku ini selepas berlaku kejadian pada hari minggu yang aman kelmarin. Entah apa yang merasuk aku kelmarin pun tak tahulah. Atas kesilapan dan kesalahan yang tak seberapa aku telah menghukum anak aku dengan cara yang tak sepatut dan selayaknya. Baru beberapa minit hukuman dijalankan, timbul rasa menyesal yang amat sangat dalam hati sehinggakan jiwa dan fikiran aku jadi kacau. Pada aku semua anak adalah istimewa tetapi anak pompuan yang sorang ini mungkin lebih istimewa dari yang lain-lain.



Dilahirkan pada 23hb. September, 2003 di Hospital USM Kubang Kerian dengan cara pembedahan caesarean. Sebenarnya orang rumah aku tak ada masalah untuk melahirkan secara normal tetapi atas nasihat doktor di sana dan keselamatan bayi maka kami mengikut saja apa yang baik. Mengikut apa yang diberitahu doktor, mereka tak dapat pastikan apakah yang mereka nampak sewaktu x ray dilakukan - mereka hanya membuat jangkaan awal sahaja. Sebenarnya pada waktu itu kami menetap di Bandar Pusat Jengka dan perkara ini telah dapat dikesan oleh doktor di sana. Penjelasan yang kurang jelas menyebabkan kami mengunjungi klinik pakar sakit puan swasta. Dan selepas diperiksa mereka menasihatkan kami merujuk kepada Hospital Mentakab. Di sana kami diminta lagi merujuk ke HKL. Rundingan dibuat, akhirnya kami bersetuju untuk merujuk kes ini ke HUSM Kubang Kerian.


Selepas sehari diperiksa dan di dalam wad, pihak hospital menasihatkan orang rumah aku melakukan pembedahan bagi mengelak komplikasi lain yang mungkin timbul. Maka berkejaranlah aku balik dari Bandar Pusat. Sampai pagi di HUSM, sempat aku mengiringi orang rumah ke dewan bedah. Sedih pulak rasa.

Ya Allah sungguh besar dan berat ujian Mu.....pertama kali melihat anak aku, tak ada ayat yang boleh menggambarkan kesedihan dan pilu. Tergambar difikiran apalah kesudahannya nanti anak aku ini. Cacatkah atau sempurnakah anakku nanti. Usai azan dan iqamat aku dipanggil masuk bilik doktor. Sang doktor menerangkan serba sedikit tentang anak aku yang mana telah menambahkan lagi pedih dan sedih aku. Langsung aku tak dapat beri perhatian, cuma yang aku dengar, "anak you nanti kemungkinan akan cacat, tak boleh berjalan, tak boleh mengawal kencing atau berak, kepala akan membesar dan satu paip akan dimasukkan di dalam kepala dan...bla...bla...bla". Hek alamak....cukuplah doktor aku dah tak boleh nak dengar lagi, bukan nak bagi sokongan moral tapi......bengong betul doktor nih (dalam hati la).

Bila dah tenang sikit...aku cari member aku yang jadi doktor pakar kanser kat sana. Walaupun cara penerangannya sama dengan doktor sebelumnya tapi okey sikit. Mengikut beliau penyakit ni dinamakan 'myelomeningocele' yang mana dijumpai 1 dalam 100,000 atau 1,000,000. Pheww...camana nih. Kenapa kena kat anak aku. Ya Allahh...



Lima hari kemudian ketumbuhan tersebut pecah. Anak aku segera dikejarkan ke dewan bedah. Hanya Allah sahaja yang tahu perasaan aku pada masa tu. Aku bertawakkal sekiranya umur anak aku panjang aku boleh peluk lagi anak aku itu. Jika sebaliknya.....ishhh minta jauh.

Alhamdulillah pembedahan berjaya dan keadaan anak aku bertambah baik. Punggung tempat ketumbuhan tersebut bertambah normal. Namun begitu orang rumah dan anak aku terpaksa menghuni HUSM selama lebih kurang sebulan. Dalam masa tersebut simptom sebagaimana doktor cakap tempohari memang menghantui. Memang ada tanda-tanda tak dapat mengawal kencing dan berak. Itu yang paling merisaukan aku. Hampir masuk bulan puasa, anak aku dapat discharge tetapi sebulan sekali kena balik ke HUSM untuk pemeriksaan dan mungkin pembedahan seterusnya perlu.

Masuk bulan kelima anak aku dimasukkan sekali lagi ke HUSM untuk dibedah. Huh...apalah pulak kali nih. Empat jam di dalam bilik bedah memang cukup-cukup merisaukan aku. Duduk tak kena, bangun pun serba salah. Dahlah sebelum tu diorang dah ambil air tulang belakang depan-depan mata aku. Tapi menurut mereka, kali ini mereka ada ambil sampel untuk dihantar ke makmal bagi mengetahui punca sebenar. Buatlah apa yang patut doktor. Kali ni melihat keadaan anak aku selepas pembedahan amat mengerikan - wayar dimana-mana sehinggakan dikepala pun dicucuk jarum untuk masukkan ubat.









Klik gambar di bawah untuk keterangan lanjut pasal 'myelomeningocele'






















...........maaf, bersambung ke post seterusnya.
��

Comments

4 responses to "Myelomeningocele & Qistina"

  1. School Of Tots On February 25, 2009 at 11:33 PM

    Hidup ini penuh ujian. Kesusahan dan kepayahan pun ujian. Kesenangan dan kebahagiaan jugak ujian dari Allah untuk hambaNya. Banyak2 lah bersabar...wassalam.

     
  2. Cikgu Ije On March 6, 2009 at 11:05 PM

    semoga adik umairah sihat dan gembira selalu. sweetnya tgk baby umairah tdo~ lena!

     
  3. Anonymous On May 24, 2009 at 11:46 AM

    Subhanallah, Maha Suci Allah. Betapa besarnya dugaan yang diterima oleh hamba-Mu, sahabat. Namun, percayalah Allah itu Maha Penyayang. Hanya insan yang terpilih sahaja yang layak diuji dengan ujian sebesar ini. Tidak lain dan tidak bukan, demi meningkatkan ketakwaan sahabat kepada Allah. Semoga terus menumpahkan kasih sayang kepada anak bertuah ini. Jadikan Qistina permata hati dan srikandi di sudut hati Abi dan Uminya.

     
  4. Lensa Ahmad Photography@Artwork On June 18, 2015 at 10:36 AM

    Assalamualaikum .. nama saya Faisal .. dan anak perempuan saya berumur 4 bulan dilahirkan dengan selamat .. Alhamdulillah .. tapi menghidap penyakit yang sama dengan anak tuan .. Saya amat berbesar hati kalau tuan dapat berkongsi rasa dan pengalaman dengan saya .. Bagaimana dengan anak tuan sekarang ? Maaf jika menganggu tuan .. tapi keadaan ini member impak yang besar kepada isteri saya ..tentang perasaannya .. ALLAH sahaja yang mengetahui .. Terima Kasih .. Faisal 012 252 0743